Spring barfota!

On May 23, 2013, in Träning, by admin

Ta av dig skorna och testa den heta trenden barfotalöpning! Kanske inte på Österåkersmilen där banan till större delen består av asfalt, men lägg in lite löpning utan skor under ditt nästa träningspass. Börja exempelvis med att värma upp, med skor, genom att springa 2,5 km slingan på Hackstaspåret. Sedan springer du ned till planen för amerikansk fotboll. Där är det mjukt och idealiskt underlag för barfotalöpning. Om det är första gången du springer utan skor ta det lite försiktigt i början och varva gående med lättare löpning. Om det känns bra så kan du köra lite intervaller. Till exempel kan du tänka dig en rektangel, stor som en ordinär fotbollsplan. Spring så fort du kan över diagonalen på rektangel och jogga långsamt som återhämtning på kortsidorna. Upprepa 5-10 gånger om det är första gången eller lägg på ytterligare några intervaller om du är van barfotalöpare. Ett annat tips är att springa så snabbt du kan i 30 sekunder och sedan vila i en minut för att sedan springa tillbaka i 30 sekunder. Upprepa 6-10 gånger om det känns bra.

Varför ska man då springa barfota? Jo det är ett bra sätt att träna in ett bättre löpsteg. Mycket forskning tyder på att många knäproblem bland löpare beror på för långa steg. Det optimala löpsteget landar under höften, inte framför kroppen. När man springer barfota är det obekvämt att landa på hälen och därför kortas automatiskt löpsteget. Stäva efter att ta korta snabba steg och känn dig stolt och lätt när du springer. Barfotalöpningen stärker också fötter och underben.

Ni som är med i plankanutmaningen har väl ökat på tiden med en minut sedan i onsdags? Nu är åtminstone jag uppe i 5 minuter! Nu kör vi så att det osar om armarna fram till och med den 31 maj, eller hur?!

 

Comments are closed.